Skocz do zawartości

Bez przepychu ...co robię źle?


Rekomendowane odpowiedzi

Poskładałem setup do małych obiektów ( 0,7 arc sec/pix)

Optyka : Takahashi FS 128 ( apertura 128, ogniskowa 1080 mm)

Kamera: ZWO ASI 1600 MM-C

Montaż : ASA DDM 60.

Filtry : Baader LRGB plus Ha 7 nm - średnica 2 cale.

No i zaczęły się schody. Zakładam, że obróbka obrazka z CMOSa jest podobna do obróbki z CCD w ogólnych zarysie.

Wypaliłem 12x 300 sekund Ha, ustawienia unity ( gain 139, offset 21). Temp matrycy -20C.

Bez kalibracji. DDP i histogram w Pix. Odszumianie TGV i Deep space Noise Removal.

I powiem tak- jestem jak na razie rozczarowany. Wynika to pewnie z mojej niewiedzy i brak umiejętności pracy z tą kamerą, ale wynik mnie nie powalił. O ile struktury mgławicy, kształt gwiazdek są ok o tyle poziom szumu tła jest nie do zaakceptowania.

Co robię nie tak?

Poniżej crop  z zachowaniem pełnej rozdzielczości.

lx2wczyZldGC_16536x16536_wmhqkGbg.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę Maciek, że ,,przegłeś" z gainem...., no i offset też jakiś wielki. Skąd fotonki łapałeś? Jeśli ze stolicy to szczególnie gain.
No i troszkę chyba ostrość....

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem...ostrość to wynik skali, tu nie zmniejszałem obrazka to jest wielkość naturalna crop z centrum. Co do ustawień dla ASI 1600 jest inaczej jak dla Twojej kamery - to jest mały offset i wzmocnienie.Ja mam zakres ostrości do kilkuset  jednostek - cokolwiek to znaczy. Ale oczywiście możesz mieć rację.  Nie wiem, poczekam co napisze Jolo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, wessel napisał:

No nie wiem...ostrość to wynik skali, tu nie zmniejszałem obrazka to jest wielkość naturalna crop z centrum. Co do ustawień dla ASI 1600 jest inaczej jak dla Twojej kamery - to jest mały offset i wzmocnienie.Ja mam zakres ostrości do kilkuset  jednostek - cokolwiek to znaczy. Ale oczywiście możesz mieć rację.  Nie wiem, poczekam co napisze Jolo...

No to co do skali zgoda.
Jeśli chodzi o gain to ja z miasta (próbowałem różnie mam na 5 czyli 50) z każdym zwiększeniem szumy rosły. Offset mam natomiast na 0.
Moja ogniskowa 600 i apertura 90 a kamerka ma pixel s. 2.4, 5544x3694.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, wessel napisał:

Lubię mieć  trochę luzu po lewej stronie histogramu, ale faktycznie offset może mieć znaczenie. Mam wątpliwości i co do czasu - 300 sekund to nie za dużo na Ha? wzmocnienia no i liczny klatek. Ciekawe jak by wyglądało no. 40 x 180 sekund.

Co do Ha nie podpowiem. Jesli chodzi o czas RGB to to samo mam na obiekcie przy 180 czy 300 ale przy 300 szumu więcej. Dlatego mój czas zawsze 180s.

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety matryca w 1600 nie jest jakoś superczuła w Ha - to taki poziom jak 8300, gorzej od Atików ONE i trochę lepiej od 11000. Żeby sprawdzić czy czas dobrałeś dobrze, musiałbyś w Maximie porównać szum tła w klatce dark 300s i Twojej light (Information window -> Mode: Area, zaznaczyć ten sam fragment i odczytać StdDev). Na klatce light ten szum musiałby być co najmniej 2x większy niż na darku. Jeśli nie jest, to trzeba wydłużyć czas, bo FS128 ma niewielką światłosiłę. Wg mnie przy filtrze Ha, światłosile f/8 i Unity Gain raczej nie ma co schodzić do 180s na jedną klatkę. 

Załączam mojego Crescenta spod miasta, z takiej samej apertury (130/740) i matrycy, ale fotka robiona przy gain=0 i 600s - możesz np zsumować Twoje dwie 300s i wizualnie porównać. 

Offset do gainu tak ustawić trzeba, żeby na klatce bias histogram nie dotykał lewej strony, najlepiej żeby żaden piksel nie miał wartości 0 w klatce bias. 

N6888H-0003.zip

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal 2010-2024