Skocz do zawartości

Szyte na miarę astropudełko na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Spokojnie, dopóki nie zrobisz w jakiś sposób zwarcia na płytce (położysz na czymś metalowym albo coś takiego ) albo kablami połączeniowymi silnika nie zrobisz zwarcia (np. obudową silnika) nic się nie stanie - uzwojenia silnika maja swoją impedancję co zapobiega uszkodzeniu układu.

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mógłby ktoś być tak uprzejmy i napisać mi lub nanieść na schemacie Łukasza opis jak zamontować takie diody - http://electropark.pl/migajace/4499-dioda-led-5mm-czerwona-migajaca-60.html - przy połączeniu silniczka. Chciałbym aby przy kręceniu silniczkiem w jedną stronę migała jedna, a w drugą mańkę migała druga. Czy w ogóle jest to możliwe do zrobienia? Z góry dziękuję za pomoc.

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem na próbę i zamieniłem końcówki w parach - silniczek zaczął się kręcić w odwrotną stronę. Kręci się i w lewo i w prawo.  

  • Like 2
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpiąć możesz przez rezystor np 470ohm do dowolnych wolnych nóżek arduino (np A1 i A2, anoda przez rezystor do Arduino, katoda do minusa zasilania), ale żeby mrugało to musisz trochę kodu dopisać :) Jak już podepniesz to coś wymyślimy.

 

led_opis.jpg

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za (p)odpowiedź Łukasz. Diody jak tylko przyjdą to postaram się je podpiąć tak jak opisałeś.

 

... ale żeby mrugało to musisz trochę kodu dopisać :) Jak już podepniesz to coś wymyślimy.

 

led_opis.jpg

W opisie jest że to migająca dioda. Czyli jak ją podepnę do zasilania z opisu 2,5-3V to nie będzie mrugać? Coś mało kumam tej elektroniki :-[.

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby podpiąć diody tak jak na tym przykładzie ? Nie patrzcie na numery wyjść arduino - chodzi o zasadę sam przykład znalazłem w sieci. Wykorzystujemy  tutaj napięcia sterujące silnikiem z dowolnej cewki - na tym przykładzie podłączonej do 11 i 14 nóżki układu drivera. Chociaż sposób Jolo jest lepszy tylko trzeba porzeźbić w kodzie za to satysfakcja - bezcenna ! 

post-541-0-24887900-1422906501_thumb.jpg

  • Like 2

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, a ja myślałem że to będzie takie proste. Pawcio, a mógłbyś to rozrysować na schemacie Łukasza? Jest taki trochę bardziej zrozumiały dla mnie. Dzięki.

  • Like 1

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawcio dobrze rozumuje Twoja propozycję, że podłączamy się jedną nóżka przez rezystor do kabelka na silniczek  a drugą dajemy do masy?

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tiaaa dokładnie i tak samo z drugą końcówką cewki silnika zapali się ta dioda, która będzie na wysokim potencjale względem masy. Zaraz jakiś prosty schemacik wymodzę ..

  • Like 2

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jestem, przepraszam ale psiak przypomniał mi o swoich prawach :)  MarWo, to jest proste po prostu od nózki 11 i 14 układu L293D z których wychodzą także przewody do silnika krokowego trzeba podłączyć rezystory ok. 300 R, do rezystorów łączymy diody Led  tymi dłuższymi nóżkami, teraz tylko te  krótsze nóżki Led do masy i .. już!! Przepraszam wszystkich , zwłaszcza Jolo za profanację jego schematu ale daawno już nic nie rysowałem w tym programie ..
 

post-541-0-44071600-1422912458_thumb.jpg

  • Like 2

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki wszystkim za odzew i pomoc. Jeżeli chodzi o podłączenie samej diody to wiedziałem że jedna nóżka pod plus a druga pod minus ale nie wiedziałem gdzie dokładnie podpiąć. Teraz jak widzę ten kolorowy schemacik to myślę że mi to powinno wyjść. Jak tylko przyjdzie paczka z diodami i obudową zabiorę się za montaż całości, a o efektach będę informował na bieżąco. Jeszcze raz dziękuję za pomoc :).

  • Like 1

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby podpiąć diody tak jak na tym przykładzie ? Nie patrzcie na numery wyjść arduino - chodzi o zasadę sam przykład znalazłem w sieci. Wykorzystujemy  tutaj napięcia sterujące silnikiem z dowolnej cewki - na tym przykładzie podłączonej do 11 i 14 nóżki układu drivera. Chociaż sposób Jolo jest lepszy tylko trzeba porzeźbić w kodzie za to satysfakcja - bezcenna ! 

Pawcio, teraz porównałem kolorowy schemat z tym pierwszym który pokazałeś i widzę tu jeszcze jedną diodę z rezystorem 100R odchodzącą od nóżki nr9. Do czego ona jest?

  • Like 1

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W/g mojego skromnego zdania ta dioda zapala się kiedy sterownik jest aktywny (kiedy silnik powinien się kręcić niezależnie w którą stronę)

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, dzisiaj w domu zobaczę i podłącze według tego co Pawcio wyrysował - bo chyba nie musisz czekać na diody migające. W domu jak czekałem na silniczek to zamiast silniczka podpiąłem zwykłe diody i one mi właśnie migały. Wygląda na to, że impuls na silniczek nie idzie ciągły tylko właśnie przerywany i zwykłe diody zaczną migać. Ale sprawdze na 100 % jak będę w domu.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tam jest sygnał o zmiennym wypełnieniu, które zmienia się w zależności od szybkości silnika, to wynika z zasady działania silnika krokowego.

  • Like 1

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę się nie śmiać z mojego wykonania. Jako, że pracuję w elektrowni to  elektrownie stworzyłem. A tak na serio miałem złą płytkę i wszystkie połączenia (ścieżki) musiałem robić kabelkami. Zdjęcie wykonane zaraz po podłączeniu stąd ten bałagan. Najważniejsze, że mam wyjścia 12 V, jedno 5V, po podłączeniu do kompa znalazł mi "Prolific USB-to-Serial Comm Port (COM6) i USB Disk" - to chyba dobrze. Teraz bardzo proszę o dalsze wskazówki. Z tego co pamiętam, muszę wgrać program Arduinio i wgrać mu sterowniki i Ascoma. A i jeszcze - Łukasz podaj proszę symbol Twojej płytki albo zdjęcie surowej płytki od spodu bo u Ciebie to wszystko ładnie wygląda. Wiem że trening czyni mistrza. A najlepiej to by było jakiś program, który by generował płytki z naniesionymi ścieżkami. Wtedy to by było profesjonalnie. Za pierwszym razem jak podłączyłem to wystrzelił mi kondensator - źle go podłączyłem. Ale fajnie wystrzelił. Teraz tylko wgranie oprogramowania i można to rozbierać. 

attachicon.gifIMG_3799.JPGattachicon.gifIMG_3798.JPG

Przesyłam obraz płytki, tej którą proponuje Jolo. Może się komuś przyda do zaprojektowania połączeń zworek itp. To jest obraz w jpg, mam również wersję edytowalną w Corelu.

post-3711-0-04803700-1422949178_thumb.jp

  • Like 2

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefan - dzięki za zdjęcie. teraz to wiem, że dałem "ciała" czekam na dostawę właśnie takiej co pokazałeś.

TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin, dzisiaj w domu zobaczę i podłącze według tego co Pawcio wyrysował - bo chyba nie musisz czekać na diody migające. W domu jak czekałem na silniczek to zamiast silniczka podpiąłem zwykłe diody i one mi właśnie migały. Wygląda na to, że impuls na silniczek nie idzie ciągły tylko właśnie przerywany i zwykłe diody zaczną migać. Ale sprawdze na 100 % jak będę w domu.

 

Tak, tam jest sygnał o zmiennym wypełnieniu, które zmienia się w zależności od szybkości silnika, to wynika z zasady działania silnika krokowego.

Tak to jest jak ktoś się nie zna na tej elektronice. Trudno wykorzystam migające do czego innego, a pod silniczek podepnę zwykłe.

 Takahashi FSQ 106ED, TS 50/205 guidescope, NEQ6pro belt mod, QHY8L, ALccd5L-IIc, 550d

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczekaj zobaczysz jak i czy to będzie działać migające diody Led mrugają z jednostajnym rytmem tutaj będziesz widział, że dioda nie świeci normalnym zwykłym światłem a natężenie jej światła będzie zależało od szybkości silnika krokowego - sam musisz ocenić czy tak może być. przy podłączeniu do wyjścia arduino i uzupełnieniu kodu programu mielibyśmy jednostajnie mrugającą diodę tylko... czy to jest tak ważne ?

  • Like 1

APO TS 130/910;  ASI 290MM; okular Baader Scopos 30 mm 2",  ES 14mm,  ES 4,7 mm, EQ6-R Pro, Canon EOS RP, Jolo AstroHub 3.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

offtopic.gif

Przepraszam ale jak to czytam... to tak jak pierwszy raz w zamierzchłych czasach dorwałem się do Tolkiena - przeczytałem duszkiem Hobbita i trylogię i później chciałem więcej...

Wypożyczyłem Silmarillion i... w 2 dniu poległem, nic mi do łba nie chciało wejść, kto z kim, za kogo z czyjego rodu, kiedy ... 

Chwała Wam Elektronicy clapping.gif

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek. Daj nam się nacieszyć, bo z każdym postem coraz więcej kumam. Ja wiem, że to tak może wygląda jak piszesz, ale chyba nie ma nic w tym złego, że każdy by chciał aby jego telep był dopracowany i spełniał potrzeby każdego z nas. Każdy ma swojego Tolkiena.  :D

  • Like 1
TAKAHASHI FSQ-106ED,  QHY 163M, QHY 163C, NEQ 6
SW 150/750, SW DOB 10, Platforma paralaktyczna
AstroWalker, SW Star Adventurer 2i
Canon 1100D, lornetka Nicon Action 10x50,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jolo, mam do Ciebie prośbę.

 

Płytkę według Twego projektu mam już zlutowaną i dziś po pracy spróbuję uruchomić. Oczywiście nie omieszkam sie pochwalić jeśli zadziała ;D . Ale zanim dokończę chciałbym jeszcze dodać przyciski do ręcznego sterowania silnikiem. W poprzednich postach pisałeś, że można dość prosto (pewnie dla Ciebie) dodać taką możliwość. Przydałaby się a niekiedy jest to wręcz konieczne. Czy mógłbyś w Swej łaskawości opisać jak to zrobić?

  • Like 2

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterowanie przyciskami proponuję zrobić tak jak w poprzednich wersjach mojego focusera - będą dwa przyciski do przesuwania wyciągu w jedną i drugą stronę. Po naciśnięciu przycisku silnik będzie powoli się rozpędzał osiągając pełną szybkość po 2-3 sekundach. W ten sposób krótkie naciśnięcia dają bardzo precyzyjne zmiany (1-2 kroki), a przytrzymując można szybko przestawić wyciąg.

Przyciski muszą być monostabilne, dowolne, z jedną parą styków.

Przycisk '+' proszę podłączcie pomiędzy pin A1 Arduino i minus zasilania.

Przycisk '-' proszę podłączcie pomiędzy pin A2 Arduino i minus zasilania.

Równolegle do przycisków możecie wlutować kondensatory 5-10nF jeśli macie akurat w walizeczce, ale nie są one konieczne. 

W ten sposób możecie zrobić osobne pudełko z przyciskami, które będzie połączone kabelkiem z urządzeniem (kiedyś myślałem o ręcznym sterowaniu pilotem radiowym i powstał nawet prototyp, ale na zlotach by się to nie sprawdziło :) )

Kod z obsługą napiszę i dodam jak znajdę chwilę czasu - myślę w weekend, albo tuż po. Na razie mam dość napięte dni :(

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprościej chyba zrobić na IR z czujnikiem za 3 zł - np tak jak tutaj http://majsterkowo.pl/jak-sterowac-dowolnym-urzadzeniem-za-pomoca-pilota-i-arduino/ i zastosować jakiś mały pilot za 5 zł jak ten http://allegro.pl/a19-pilot-tv-uniwersalny-mini-i4971083577.html    :) Tylko potem uważajcie jak będziecie prowadzić sesję obok siebie :)

  • Like 2

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skończyłem prototyp, uff. Niestety działa. ;D Jeszcze schować do pudełka i będzie gotowe. Dzięki wszystkim za pomoc, w szczególności twórcy: JOLO za cierpliwe tłumaczenia i Gayosowi za konkretne porady. Dziś zasnę snem sprawiedliwego!!!

 

post-3711-0-28202600-1423084274_thumb.jp

  • Like 6

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma ktoś na zbyciu sterownik silnika krokowego L293DNE ??

Synta 8 , Montaż Celestron CG5GT ,Canon 40D, Canon 300D+kabelek do długich czasów + Laptop Lenovo , Canon SX20 IS , Tair 3S, Rosyjska lornetka  7x50 , Jupiter 21M ,Grzałki , Baader Genuine Ortho 5mm i parę kolorowych filtrów :)  

f684.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)