Skocz do zawartości

Szyte na miarę astropudełko na Arduino


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli nie byłoby połączenia ze sterownikiem ASCOM to trzeba będzie przechowywać wszystkie te informacje które wprowadza się w okienku dialogowym sterownika ASCOM: szybkość obrotową, maksymalne położenie, PWM dla ruchu i spoczynku, przyspieszenia. Obecnie po wyłączeniu zasilania dane te są tracone.

Co do obracania do momentu puszczenia przycisku - możesz dać komendę moveStepper(0) i moveStepper(ctx.maxPos), a po puszczeniu przycisku zawołać stepper.stop(). W ten sposób nawet jeśli będziesz trzymał przycisk za długo to silnik i tak nie wyjedzie poza zakres.

Dzięki,

tzn moveStepper(0) kręci silnikiem cały czas, a moveStepper(ctx.maxPos) tylko do pozycji maxPos, ktorą zadajesz w ASCOM? Czyli jeśli będzie uruchomiony ASCOM to będzie OK. Zmiana kierunku to podanie liczby ze znakiem minus.

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, bo bieżąca pozycja silnika zapamiętywana jest w pamięci EEPROM i dostępna jest też cały czas pod poleceniem stepper.currentPosition(). Dlatego na początku trzeba wsunąć wyciąg maksymalnie i w okienku dialogowym sterownika ustawić pozycję na 0. A po maksymalnym wysunięciu zapisać tą pozycję w krokach w polu Max position sterownika ASCOM. I gdziekolwiek wyciąg będzie w trakcie pracy zawsze będzie pomiędzy pozycją 0 i maxPos i raczej nie powinien  być poza nimi.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, bo bieżąca pozycja silnika zapamiętywana jest w pamięci EEPROM i dostępna jest też cały czas pod poleceniem stepper.currentPosition(). Dlatego na początku trzeba wsunąć wyciąg maksymalnie i w okienku dialogowym sterownika ustawić pozycję na 0. A po maksymalnym wysunięciu zapisać tą pozycję w krokach w polu Max position sterownika ASCOM. I gdziekolwiek wyciąg będzie w trakcie pracy zawsze będzie pomiędzy pozycją 0 i maxPos i raczej nie powinien  być poza nimi.

Dzięki, dzięki, dzięki.

W domu, z ochotą, do testów :D

  • Like 1

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie za 100 punktów.

Po doprowadzeniu urządzenia do właściwego stanu tj. napięcie 12V tam gdzie być powinno teraz jest(źle rozpracowałem gniazdo DC) ale maxim go nie wykrywa, komputer ładnie odnajduje urządzenie, a max już nie. Port szeregowy już nie pozwala na załadowanie czegokolwiek i na konwerterze pali się niebieska dioda z czerwoną a wcześniej tylko czerwona, chyba, że się połączyłem z maximem, to wtedy mrugały dwie.

Co zrobić, może macie jakieś pomysły?

D..p ze mnie, a nie elektronik.

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie połączenia się zgadzają, - z GND, VCC daje 5V, RAW daje 12V. Wcześniej jak nie miałem dobrze podpiętego zasilania to maxim i Arduino IDE wszystko widzieli, teraz jak zrobiłem napięcie to jest porażka, a przecież nie nie robiłęm innego jak tylko podłączyłem inaczej gniazdo DC, bo miało 3 nóżki, a ja nie sprawdziłem ich miernikiem i napięcie się gdzieś schowało :) nie wychodziło po za gniazdo, więc nie było mowy o jakimś spaleniu czegoś.

Port szeregowy w Adruino nie ma połączenia z moimi wypocinami, a Maxim pokazuje tak jak na załączniku:

post-187-0-86559200-1424358357_thumb.jpg

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj się połączyć bez podłączonego 12V. Jak się nie uda, to załaduj na nowo wsad do Arduino. 

Najpierw próbuj się połączyć z monitora portu, a potem z Maxima. 

Access denied albo Serial port timeout oznaczają problem na styku konwerter - windows. Device not detected oznacza działający dobrze port, ale brak odpowiedzi z Arduino.

Jak zadziała bez 12V a z włączonym 12V nie zadziała - to nie wiem :(

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jak zadziała bez 12V a z włączonym 12V nie zadziała - to nie wiem :(

Kurcze ja też nie wiem help.gif .... Ludzie o czym Wy tu piszecie - niedawnego naszego kolegę forumowego bardziej rozumiałem  :D  .... nie lepiej gotowca c060.gif

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja chyba też poczekam na gotowca, bo cosik musiałem zepsuć, jak tylko podłączam konwerter z całym urządzeniem to zaraz zapala się niebieska dioda i świeci razem z czerwoną, wygląda, to tak jakby coś było zajęte.

Zauważyłem też, że nie miga już dioda przy przycisku RESET, więc pewnie coś poszło z dymem choć nic nie czułem :)

Winny może być konwerter, bo sam, sobie włożony do portu USB w komputerze, też świeci na niebiesko i czerwono.

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja chyba też poczekam na gotowca, bo cosik musiałem zepsuć,......

Zwłaszcza, że cena będzie niewspółmiernie niska w porównaniu z fabrycznymi :) Ostatni post Łukasza -

http://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/6029-jolo-astrohub-30-zalozenia/page-8#entry91064

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ile satysfakcji i radości Jacku jak się samemu coś takiego skleci :).

Wiem, mnóstwo rzeczy sam ateemuję  :)  ale... ,,gdy nieprzyjaciół kupa to i Herkules d...a" Szkoda nerwów swoich i innych. A to urządzonko to kombajn .... dla elektronika.

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Hej! 

 

Jako, że to mój pierwszy post na wstępie witam wszystkich na FA! Na sąsiednim forum skrobnąłem kilka postów, mam nadzieje na równie owocną współprace z Wami! :) Ale do sedna...

 

Sam zabrałem sie za pudełko i po wielu bojach, próbach kopiowaniach bibliotek i wgrywaniu sketch'a w końcu chyba wszystko działa. Ostatcznie jestem ciekaw jak inni konstruktorzy rozwiązali konstrukcję z czujnikem temp DHT22 i wyjściami PWN. Kiedy zmontowałem całość nie mogłem za chin ludowe uruchomic czujnika. Dopiero użycie bibliotek, sketcha i ASCOM w wersjach 2.1 czujnik ruszył(połączenie PIN2 i sketch PIN2). Do uruchomienia go w wersji 2.5 doszedłem w momencie kiedy przeglądając sketch, dopatrzyłem,że dla połączenia DHT22 podany jest PIN 8, a na schemacie połączenie rozwiązane jest za pomocą PIN'u 2. Ot takie moje małe spostrzeżenie. NIe weim czy koledzy korzystali z DHT czy może sami też zauważyli tą małą nieścisłość jednak przeglądając wątki nie zauważyłem, żeby ktoś poruszył ten temat. Druga sprawa to takie pytanie od ciemnej masy :D otóż, mieżąc napiecie pomiędzy PIN'em GND oraz stopką tranzystora która łączy się z ARDUINO otrzymuje dane napięci ''n''. Czy mogę założyć że kontroler PWN działa jak należy jeśli wartość ''n'' stanowi procent 5V ustawionego w okienku pop-up sterownika ASCOM ? Z góry dzięki za odpowiedz. Do dokończenia produktu jeszcze troche roboty mi zostało, obudowa, jakis dobry hub usb (hub za 50 zł nie podołał połaczeniu prolificHEQ5, SSAG, Canon), grzałki i okabelkowanie tego całego bałaganu. Może w końcu uda się ograniczyć połączenie USB do jednego kabla. Ciekawy jestem również czy zastosować rozdzielnicę 12 V jaką prezentuje jolo aby zasilić z pudełka HEQ5, czy bezpieczniej zostawić go na osobnym zasilaczu ? Wtedy ograniczył bym się do jednego zasilacza 12V a nie musiał bym stosować dwuch, jednego dla montażu, drugiego dla pudełka. Jak narazie to chyba wszystko w nurtujących kwestiach, dzieki wielkie za wszelkie sugestie.

 

 Pozdrawiam

Tomek

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejko!

 

Witaj na FA! Co do podłączenia DHT do pin2 - no tak, moje niedopatrzenie. Pewnie inni potraktowali to jako przykład i po zmianie u siebie nie dali znać - dzięki za poruszenie tematu.

Z kontrolerem PWM nie będzie dokładnie tak, że miernik będzie wskazywał procent z 5V. To będzie mocno zależało od obciążenia, i jeśli po ustawieniu 50% miernik pokaże 2.5V to będzie raczej zupełny przypadek. Lepiej podpiąć tam diodę LED przez rezystor na wyjściu i sprawdzać jak się jej jasność zmienia.

Ten hub który jest na zdjęciach LogiLink UA0124 kosztuje około 50zł i u mnie daje radę z podłączonymi na raz JoloFocuserem, kamerą główną Atik383, kamerką ASI120 jako guide i Canonem 1100D jednocześnie na barana *. Sam montaż steruję już przez BT, dlatego do pudełka na tubie idzie tylko 12V i kabel USB - nic więcej. Kabelek 12V (a dokładnie 13.6V) jest rozdzielony przy montażu i zasila montaż, a druga "odnoga" zasila pudełko i przez nie wszystkie pozostałe komponenty. Do zasilania lustrzanki jest prosty regulator na układzie 7808CV o dopuszczalnym prądzie 1.5A plus radiatorek (na zdjęciu w poście #4 razem z 7805 zasilającym hub USB).

 

* PS - i jeszcze koło filtrowe Atika na USB

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z kontrolerem PWM nie będzie dokładnie tak, że miernik będzie wskazywał procent z 5V. To będzie mocno zależało od obciążenia, i jeśli po ustawieniu 50% miernik pokaże 2.5V to będzie raczej zupełny przypadek. Lepiej podpiąć tam diodę LED przez rezystor na wyjściu i sprawdzać jak się jej jasność zmienia.

Dzięki za nakierowanie, ku takim wnioskom skłonił mnie fakt, że dla ustawień 10%, 50% i 100% właśnie wartości napięcia były dokładnie takie ile wynosi zadany % z 5V stad pytanie, ale jednak zrobie tak jak radzisz dioda da 100% pewności. Co do zasilania Canona, posiadam juz zewnętrzny zasilacz, nie jest on duży i zamierzam go zabudować w pudełku. Szkoda, żeby leżał nie uzywany.

Widzisz u Ciebie tyle sprzetu na hub'ie a u mnie po podłączeniu całego majątku win8 nie widział niczego :D Dodam, że to hub aktywny i podłaczanie odłaczanie zasialnia nic nie dawało. Musze popytać w komputerowym, może LogiLink bedzie bardziej przyjazny.

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie bijcie mnie Panowie za moje pytanie ale zapytać muszę. Dlaczego na wyjściu stabilizatora L7905CV mam 7,02V, a na L7908CV 3,78V wszystko jest podłączone dobrze, na wejściu jest 12,22V o co w tym wszystkim chodzi?

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o ku..... tak to jest jak się robi zamówienia przez internet. Wydaje mi się, że zamawiałem takie jak w Twoim schemacie. No cóż i tak czekam na nowy mózg, więc poczekam też na nowe stabilizatory :)

 

Dzięki Jolo

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Sterowanie przyciskami proponuję zrobić tak jak w poprzednich wersjach mojego focusera - będą dwa przyciski do przesuwania wyciągu w jedną i drugą stronę. Po naciśnięciu przycisku silnik będzie powoli się rozpędzał osiągając pełną szybkość po 2-3 sekundach. W ten sposób krótkie naciśnięcia dają bardzo precyzyjne zmiany (1-2 kroki), a przytrzymując można szybko przestawić wyciąg.

Przyciski muszą być monostabilne, dowolne, z jedną parą styków.

Przycisk '+' proszę podłączcie pomiędzy pin A1 Arduino i minus zasilania.

Przycisk '-' proszę podłączcie pomiędzy pin A2 Arduino i minus zasilania.

Równolegle do przycisków możecie wlutować kondensatory 5-10nF jeśli macie akurat w walizeczce, ale nie są one konieczne. 

W ten sposób możecie zrobić osobne pudełko z przyciskami, które będzie połączone kabelkiem z urządzeniem (kiedyś myślałem o ręcznym sterowaniu pilotem radiowym i powstał nawet prototyp, ale na zlotach by się to nie sprawdziło :) )

Kod z obsługą napiszę i dodam jak znajdę chwilę czasu - myślę w weekend, albo tuż po. Na razie mam dość napięte dni :(

Panowie, możecie mi to rozrysować albo wytłumaczyć bardziej łopatologicznie. 

W przycisku mamy dwa piny (nóżki) do jednej dolutowujemy pin A1, a z drugiej kabelek gdzie?

O drugi przycisk nie pytam, bo będzie tak samo tylko z pinem A2 :)

Ogólnie moje pudełeczko działa, silnik śmiga, PWMy działają jak należy. Brakuje mi tylko podłączenia przycisków :(

Mam nadzieje, że ktoś czyta forum, bo większość z Was jest teraz na zlocie :)

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, możecie mi to rozrysować albo wytłumaczyć bardziej łopatologicznie. 

W przycisku mamy dwa piny (nóżki) do jednej dolutowujemy pin A1, a z drugiej kabelek gdzie?

O drugi przycisk nie pytam, bo będzie tak samo tylko z pinem A2 :)

Ogólnie moje pudełeczko działa, silnik śmiga, PWMy działają jak należy. Brakuje mi tylko podłączenia przycisków :(

Mam nadzieje, że ktoś czyta forum, bo większość z Was jest teraz na zlocie :)

Moim zdaniem do masy (GND, minus zasilania). Widać to na schemacie Jolo Focusera. Po lewej stronie mamy jack 3,5mm który służy do obsługi przycisków. Masa tego jacka jest podłączona do GND czyli masa Arduino lub minus zasilania a pozostałe do D7 i D8.

post-3710-0-94379200-1426856433_thumb.jp

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, ale podłączając na przycisk +i- nie będziemy powodować zwarcia? Muszę później poczytać o tych przyciskach monostabilnych, bo jeżeli one działają na tej samej zasadzie co zwykłe włączniki, to na bank będzie zwarcie.

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+ i - to symbole przycisków, a nie połączenia - połączenia są na schemacie. + to oznaczenie przycisku wysuwającego wyciąg, - to przycisk wsuwający wyciąg.

Przyciski nie są jeszcze zaimplementowanie w kodzie, ale można je już połączyć.

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

to znowu ja po dłuższej przerwie w temacie.

Panowie mam problem, nie chce mi działać czujnik temperatury. Połączenia wszystkie sprawdziłem kilka razy i wydają się być OK. Albo coś gdzieś źle podpiąłem i tego nie widzę albo moje dwa czujniki są walnięte :( .

Czujnik jest podpięty pod pin 8 zgodnie z tym co napisał Yuy1.

Jak to można sprawdzić, może coś jest źle wgrany kod?

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amper, jeśli używasz DHT22 i nie jesteś pewny jego działania możesz sprawdzić czujnik podłączając go wg schematu z tej--> http://www.jarzebski.pl/arduino/czujniki-i-sensory/czujnik-wilgotnosci-i-temperatury-dht11-dht22.html stronki. Sam z niej korzystałem i upewniła mnie, że mój czujnik działa jak należy.

  • Like 1

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działa, problem był pomiędzy gniazdem RJ11, a wtykiem. Czujnik podłączyłem bezpośrednio do płytki i cyferki śmigają aż miło.

Jak będzie miał ktoś czas, ktoś kto się zna na kodach arduino, to może napisać kod, żeby focuser działał również z przycisków.

:)

Omegon 22x85, Omegon 16x70
Meade LB12", 
TMB-LZOS Apo 105/650,
NEQ6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sterowanie ręczne Jolowego focusera pilotem IR

 

Wracam do pomysłu Łukasza, aby zamiast sterowania ręcznego focuserem przy pomocy przycisków na kabelku zaimplementować sterowanie ręczne pilotem IR.

Wykonałem takie sterowanie do Jolowego szytego na miarę pudełka (Jolo wybacz tę profanację Twojego focusera) :- . Będzie potrzebny odbiornik podczerwieni np. http://electropark.pl/odbiorniki-podczerwieni/763-odbiornik-podczerwieni-36khz-tsop2236.html  cena ok. 3 zł i pilot np. z marketu za około 20 zł. Nie polecam pilotów samoprogramujących się z allegro za 5 zł - są bardzo kiepsko wykonane, a poza tym po wymianie baterii pilot ustawia kody nie koniecznie takie jak przed wymianą.

Do Jolowego focusera w arduino trzeba wprowadzić kilka zmian, ale zanim to opiszę trzeba sczytać  z pilota kody, które przesyła podczas wciskania zaplanowanych przez nas  przycisków. A propos zczytać czy sczytać nie wiedziałem jak naisać dopiero słownik pomógł (http://edytornia.pl/poprawnosc-jezykowa/859-zczytac-czy-sczytac). Jak widać astronomia jest nierozerwalnie związana z ortografią ;)

W necie jest sporo propozycji sczytywania kodów pilotów IR przy pomocy Arduino. Ja wykożystałem http://majsterkowo.pl/jak-sterowac-dowolnym-urzadzeniem-za-pomoca-pilota-i-arduino/. Jest tam wszystko dokładnie opisane łącznie ze sposobem podłączenia odbiornika podczerwieni.

Potrzebnych będzie pięć kodów przycisków pilota IR.

Pierwszy przesuwa wyciąg o zadaną liczbę kroków (u mnie 2) w górę. Przyciśnięcie i przytrzymanie powoduje ciągłe przesuwanie się wyciągu do chwili puszczenia przycisku

Drugi w dół.

Trzeci zatrzymuje silnik.

Czwarty przewija do maksymalnego wysunięcia. Po puszczeniu przycisku wyciąg przesuwa się dalej aż do chwili naciśnięcia przycisku stop.

Piąty przewija do minimalnego wysunięcia.

Jak już mamy sczytane kody z pilota, to zabieramy się za zmiany w programie focusera.

 

1 Wczytujemy do programu sketch Jolowego focusera.

2 dodajemy nową zakładkę (trójkącik na końcu zakładek lub ctrl+shift+n). Nazywamy ją np. IR

3 Wklejamy w nową zakładkę kod:

void IR() {
  if (irrecv.decode(&results)) {
      switch (results.value) {
        case 0xC90:
         if(stepper.currentPosition() >= ctx.maxPos) {
            buzz(100, 2);
            stepper.stop();
            }
            else
            {
            moveStepper(stepper.currentPosition()+2);
           
            }
         
            break;
          
      case 0x490:
           if(stepper.currentPosition() <= 0 ) {
            buzz(100, 2);
            stepper.stop();
            }
            else
            {
            moveStepper(stepper.currentPosition()-2);
            
            }
            
            break;
     case 0x70:
            stepper.stop();
            
            break;

     case 0x890:
            stepper.setAcceleration(ctx.acc); moveStepper(ctx.maxPos);
            
            break;
     case 0x90:
            stepper.setAcceleration(ctx.acc); moveStepper(0);
           
            break;    
 }
    irrecv.resume();
  }
}

Gdzie po instrukcjach case wpisujemy 0x i odpowiedni zczytany kod pilota.

 

Trzeba jeszcze w zakładce focuser dodać na początku kod:

#include <IRremote.h>//dodane schm
#define irPin 12//dodane schm
decode_results results;//dodane schm
IRrecv irrecv(irPin);//dodane schm

Gdzie, jak widać, pin 12 arduino odpowiada za obsługę sterowania ręcznego pilotem IR. Oczywiście może być dowolny inny wolny pin.

Oraz  w funkcji void loop() w tej samej zakładce dodać:

IR();//dodane schm

Gdzie IR(), to nazwa naszej funkcji zdefiniowanej na początku nowej zakładki.

 

Dodatkowo  w zakładce setup należy dodać wpis:

irrecv.enableIRIn();//dodane schm

Oczywiście wszędzie możemy opuścić komentaż:

//dodane przez schm

Pisałem tak, żeby się nie pogubić w zmianach.

Dziękuję Łukaszowi  za pomysł i pomoc :).

I to już wszystko. :D

PS

Po uruchomieniu focusera bez kompa sterowanie działa prawidłowo, lecz inaczej niż z kompem. Jest to spowodowane tym, że nie zaciągnięte są, z wyjątkiem pozycji silnika, ustawienia z Jolowego sterownika ASCOM. Trzeba by je wpisać do pamięci Eprom Arduino, ale tu muszę jeszcze doczytać: po pierwsze czy się zmieszczą, po drugie jak to się robi. :-

  • Like 4

ED 80, Celestron 8/1000, montaż Advance VX, NEQ6, ASI1600MC-Cool, ASI-120, Nikon D5300, QHY5v 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)