Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Też wcięło, więc załączam ostatnią darmową wersję FocusMaxa jeszcze raz. Plus kilka instrukcji :)

Ostatnia darmowa wersja to 3.8.0.20. Załączyłem też kilka starszych, jeśli u kogoś akurat 3.8.0.20 odmawia współpracy.

 

FocusMax Help.pdf

FocusMax Tutorials.pdf

FocusMax(3.8.0.20)setup.exe

precision_focusing_using_focusmax_brady_20121028.pdf

focusmax-v3.2.1.zip

focusmax-v3.4.40.zip

focusmax-v3.6.0.60.zip

focusmax-v3.6.12.zip

  • Like 1
  • Thanks 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Łukasz, pracowałeś z tym programem? (z tą wersją) Muszę spróbować bo ostrzenie w Maximie nie do końca u mnie bangla. :(

Czy FM po zainstalowaniu nie pogryzie się z Maximem? Całą akwizycję robił bym w Maximie a ostrość ustawiał bym w FM.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tak, bez problemu współpracuje z Maximem. Używałem jakiś czas na przemian ustawiania ostrości i w Maximie i w FM, ale od jakiegoś roku ustawiam ostrość ręcznie przyciskami +  i  - :) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No właśnie też tak robię bo Maxim przeważnie leciał mi w nieskończoność nie ustawiając ostrości. Używam maski i daje to bardzo przyzwoity efekt. Ale zdalnie z maską będzie ciężko :) więc chciałbym spróbować jakiegoś automatu. Np w postaci FM.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, szdom1 napisał:

 więc chciałbym spróbować jakiegoś automatu. Np w postaci FM.

A z focuserem nie masz jakiegoś programiku do niego coby na odległość sterował jak byś pilota miał w łapie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, szdom1 napisał:

Wszystko mam podpięte przez Maxima i sterować mogę przez zdalny pulpit.

Ale mnie chodzi o jakiś programik focuserowy (razem z nim dostarczony) jakiś panelik, który działa np. po ASCOMie i możesz nim z dokładnością do 2 miejsc po przecinku w mm sterować.
Ja mam taki i, po uruchomieniu wysuwa mi wyciąg mniej wiecęj i patrząc na FWHM tylko dostrajam, moze być na wierzchu innych okien lub schowany:

USBF.jpg.f0d9a10505c5384c558fdcd22015649e.jpg

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Z Maxima też można sterować ręcznie. Z FocusMaxa tak samo.

2017-12-03_142356.png.44f0f2b0b77caeb6a6123acb2b05487c.png  2017-12-03_142519.png.b3eb6b56d31ef45bb943dd4877cdef3e.png

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Do chwili kiedy nie przejdziesz na kamerę mono oczywiście. A propos FM- korzystam od 8 lat z Maximem, bez problemów

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, wessel napisał:

Do chwili kiedy nie przejdziesz na kamerę mono oczywiście.

Miałem mono i tak samo robiłem tylko w Nebulosity na piki patrzyłem. Łukasz też ma mono i ostrzy z reki - da się bez problemów i chyba dużo szybciej i pewniej :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem Panowie że ręcznie mogę w Maximie to ustawić bo tak robię.

- Zakładam maskę Bahtinova i przyciskami Move In, Move Out ustawiam ostrość. 

- wspomagam się programem Bahtinov grabber

2017-12-03_15h54_58.jpg.8f25a0bbc219acd218a89bff034fe686.jpg

 

Mi chodzi tylko o próbę automatyzacji zabiegu ustawiania ostrości.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, szdom1 napisał:

 

Mi chodzi tylko o próbę automatyzacji zabiegu ustawiania ostrości.

No to z maską nie zautomatyzujesz. Chyba, ze jakiś mini dźwiguś do jej zdejmowania z wylotu tuby zbudujesz ;)
 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, Jacek E. napisał:

Miałem mono i tak samo robiłem tylko w Nebulosity na piki patrzyłem. Łukasz też ma mono i ostrzy z reki - da się bez problemów i chyba dużo szybciej i pewniej :)

Nie. Najszybciej i najpewniej to jest z dobrym focuserem - przestajesz zauważać że jest taka funkcja jak ostrzenie. Czas dla focusera na przestawienie ostrości jest i tak krótszy niż czas zmiany filtru w kamerze. Jeśli dodatkowo korzystasz z funkcji korekcji temperaturowej to ostrzysz raz w czasie sesji.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, szdom1 napisał:

Właśnie dlatego żeby nie stosować maski chcę wypróbować FM. :) 

To bez FMa najpierw spróbuj. Ustaw mniej więcej a później np. 3 sekundówki na funkcji Continuous z 1 gwiazdką w okienku na Bin1- widzisz gwiazdkę i widzisz FWHM.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Jacek E. napisał:

To bez FMa najpierw spróbuj. Ustaw mniej więcej a później np. 3 sekundówki na funkcji Continuous z 1 gwiazdką w okienku na Bin1- widzisz gwiazdkę i widzisz FWHM.

To funkcja w Maximie? Nie widzę?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, szdom1 napisał:

To funkcja w Maximie? Nie widzę?

Max.jpg.2fa6413df5cadbdb0056dc07b5fa3f88.jpg

Zaznaczasz Subframe On, zaznaczasz Mouse i robisz kwadracik myszką na ładnej gwiazdce. Ustawisz czas i klikasz Continuous - i klateczki lecą jedna po drugiej a widzisz tylko kwadracik z gwiazdką. Patrzysz jak się FWHM zmieni8a i widzisz gwiazdkę pukając sobie do tyłu albo do przodu na paneliku focusa.
A!!!! Ważne - tylko nie zapomnij odznaczyć Subframe po skończeniu ostrzenia - fajne ,,klatki" wychodzą ;) 
P.S. O ile pamiętam jest to w 5 videotutku maximowym Łukasza.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kiedykolwiek by nie było, to poćwicz na sucho. Włącz sobie symulator kamery zamiast Atika, poćwicz zaznaczanie subframe, odczyt FWHM, tryb Continous, w okienku monitora włącz sobie FWHM/time, w okienku obok włącz sobie Camera 1 statistics. Wtedy Cię pogoda nie zaskoczy :) 

PC010020.JPG.3379a38ac05a3f1c66ba75a5cb183224.JPG

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Jacek E. napisał:

To bez FMa najpierw spróbuj. Ustaw mniej więcej a później np. 3 sekundówki na funkcji Continuous z 1 gwiazdką w okienku na Bin1- widzisz gwiazdkę i widzisz FWHM.

Kiedyś też tak robiłem. Efekt był taki, że jeździłem focuserem w te i wewte i za żadne skarby nie mogłem znaleźć tej właściwej pozycji. Po prostu za bardzo ten wykres skacze przy naszym (moim) seeingu i skali. U niektórych jak widać nie ma z tym problemu, ja natomiast stawiam na FM, gdzie po 45 sekundach mam dobrze ustawioną ostrość i to bez ludzkiego czynnika niepewności :) Myślę, że po prostu niech każdy używa, co jest dla niego wygodne. Jeśli ktoś ma w szczególności sprzęt o małej skali (mały refraktor, czy teleobiektyw), to wówczas ostrzenie ręczne staje się coraz lepszą opcją. Ja właśnie na teleobiektywach zawsze ostrzę ręcznie (albo z AF w aparacie :) ), ponieważ wpływ seeingu jest tu już akceptowalny i nie przeszkadza bardzo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zacytuję mojego Kolegę, który bardzo delikatnie pisząc, nie niema najmniejszych problemów z astrofotografiami i DSO i US w żadnym zestawieniu sprzętowym - ,,FM jest dla słabych"  ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Jacek E. napisał:

"FM jest dla słabych"  ;)

:)

FM ma kilka wad, ale w tej cenie nic lepszego się nie znajdzie :)  Zasadniczą wadą FM jest to, że po ustawieniu ostrości nie ma żadnej weryfikacji ustawionego punktu. Program oblicza sobie punkt ostrości, następnie radośnie jedzie 500 albo 5000 kroków i ogłasza, że "jest dobrze". A 5000 kroków to sporo, szczególnie dla wyciągów z niższej i średniej półki. Druga rzecz to mnogość ustawień. Jak na program, którego jedynym zadaniem jest zminimalizowanie średnicy gwiazdy na obrazie, to, delikatnie mówiąc, sporo obowiązków pozostawili dla użytkownika. Ale po ogarnięciu tematu całość hula dobrze, pod warunkiem, że posiadany wyciąg jest w miarę dobrej jakości (czyli przynajmniej nie ślizga się na tym ostatnim biegu do punktu ostrości). 

PS - dodałem do pierwszego posta wcześniejsze wersje FM, jakby u kogoś akurat ostatnia 3.8.0.20 nie chciała działać poprawnie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

To nic nie ruszaj. Ustaw tylko minimalny czas ekspozycji. Jak uruchomisz First Light Wizard to w 90% przypadków defolty wystarczają. Mozesz opisac setup? Bo jeśli to SW 150/750 z Atikiem to radziłbym nic na razie nie ruszać.

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, szdom1 napisał:

Właśnie zainstalowałem FM. O w mordę. Te panele z ustawieniami mnie przerażają! :1dust: 

Na zakładce Features zmień CCD Central region na 60-70% i zahacz Enable.

Na zakładce Setup zmień: Min exp. na co najmniej 1s. Max. flux zmniejsz do 250. Min. flux możesz dać 50.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, wessel napisał:

To nic nie ruszaj. Ustaw tylko minimalny czas ekspozycji. Jak uruchomisz First Light Wizard to w 90% przypadków defolty wystarczają. Mozesz opisac setup? Bo jeśli to SW 150/750 z Atikiem to radziłbym nic na razie nie ruszać.

 

Tak dokładnie. SW 150/750 + ATIK 383L 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy pliki cookies w Twoim systemie by zwęszyć funkcjonalność strony. Możesz przeczytać i zmienić ustawienia ciasteczek , lub możesz kontynuować, jeśli uznajesz stan obecny za satysfakcjonujący.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2018)