Skocz do zawartości

Jolo AstroHub 3.0 - założenia


jolo

Rekomendowane odpowiedzi

Tam silnik jest sterowany po prostu napięciem, nie ma żadnego PWM. Dołożę do AstroHuba wyjście do sterowania silnikiem DC - moc i kierunek obrotów. Wzrost kosztów to kilka zł (gniazdko plus układ L293), a jednak to kolejny krok do zdalnego sterowania zestawem dla posiadaczy takiego focusera w teleskopie i siedzenia sobie w ciepłym pokoju albo samochodzie.

No i dzięki temu to b. duża oszczędność  :)  - urządzonko do sterowania z laptoczka, które motorek SW rozpoznaje i poprawnie steruje (miałem) zwie się FCUSB - kosztuje 79$ + 9$ przesyłka http://www.store.shoestringastronomy.com/products_fc.htm

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten drugi jak będzie obsługiwany? Jeden przez ASCOM a drugi?

Tak mniej więcej mogłoby wyglądać okienko do sterowania całością (główny focuser jednocześnie będzie sterowany z wybranego programu przez ASCOM):

post-1260-0-80930800-1417431659_thumb.jp

  • Like 3

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli reasumując, wpinam w zasilanie z akumulatorów ok. 12,5V i praktycznie zyskuję przed regulację grzałek i odpada mi hub zewnętrzny (pasywny), który używałem do tej pory. Kabel USB mogę wydłużyć i grzać stare kości w samochodzie :) 

Coraz bardziej zaczyna mi się to podobać :) :)

TS80APO Q, RC 6", QHY8L i inne astro zabawki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersja Hub-a wybrana.

Jolo pisałeś że trzeba będzie otworzyć pudełko żeby do Hub-a podpiąć kabelek łączący go z kompem.

A może dorobić przejściówkę żeby wyprowadzić to jedno gniazdo na zewnątrz obudowy?

 

Zamówień masz już na prawie 40 szt. i nadal rośnie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy przy lutowaniu i składaniu układów to służę pomocą.

Jestem z Katowic i możesz mi podrzucić zestawy do montażu.(mam w pracy kolegę z Gliwic , można go wykorzystać jako kuriera).

Chętnie polutuje i poskładam w całość a Tobie zostanie zaprogramowanie i kontrola działania + wysyłka do odbiorców.

Swój zestaw spróbuje sam pomęczyć i zaprogramować.

EQ6 , TS APO 115/800 , SW 80/400+DSI , Canon 500D , Canon 450D w trakcie MOD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za ofertę pomocy - myślę że chętnie z niej skorzystam jak już produkcja ruszy :)
Co do kabelków to w przypadku huba który wybraliśmy nie będzie takiej potrzeby - on ma z tego co widziałem kabelek zintegrowany. Kabelek obetniemy i podłączony będzie do płytki, a w płytce będzie wlutowane gniazdo USB B i do niego będzie włączany kabelek do komputera. W ten sposób kabelek huba będzie bezpieczny, a gniazdo można będzie zawsze wymienić. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za ofertę pomocy - myślę że chętnie z niej skorzystam jak już produkcja ruszy :)

Co do kabelków to w przypadku huba który wybraliśmy nie będzie takiej potrzeby - on ma z tego co widziałem kabelek zintegrowany. Kabelek obetniemy i podłączony będzie do płytki, a w płytce będzie wlutowane gniazdo USB B i do niego będzie włączany kabelek do komputera. W ten sposób kabelek huba będzie bezpieczny, a gniazdo można będzie zawsze wymienić.

Możemy zrobić tak ze pierwsze urządzenie złożę swoje i dam tobie do "kontroli jakości"

Sam zadecydujesz czy można mi zlecić pomoc. ;)

A co do kabelka USB jest ok.

EQ6 , TS APO 115/800 , SW 80/400+DSI , Canon 500D , Canon 450D w trakcie MOD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze że wspomnieliście - proponuję takie rozwiązania:

  1. zasilanie całości z zasilacza 13.8V - AstroHub da radę, trzeba tylko sprawdzić pozostałe swoje urządzenia. Z tych za które jestem pewien to Atik383, HEQ5, EQ6, koło filtrowe EFW. Wszystkie urządzenia które mogą być zasilane z gniazda zapalniczki powinny wytrzymać napięcie zasilania do 14.4V
  2. w AstroHubie będzie wyjście z napięciem regulowanym. Domyślnie tam będzie przetwornica step down zmniejszająca napięcie (np do zasilania Canona), ale opcją będzie jej wymiana na step up - zwiększającą. Wtedy możemy zasilać hub napięciem 12V a na regulowanym wyjściu ustawić sobie 13.5V. Cenowo wychodzi podobnie, więc nie będzie zamieszania.
  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszły elektroniczne móżdżki do prototypowego AstroHuba:

post-1260-0-30395300-1417712299_thumb.jp

w każdym będą dwa takie :)

W urządzeniu przewiduję możliwość podpięcia czujnika światła TSL237 do pomiaru jasności tła nieba. To na 99% taki sam czujnik jak w miernikach SQM. Odpowiednie złącze z 3 pinami będzie na płytce, zainteresowani będą musieli kupić taki czujnik (około 2$) i go jakoś sobie obudować, ewentualnie z prostym kolimatorem do zawężenia pola widzenia i koniecznie z małym filterkiem IRcut. Sam nie będę montował takich czujników - nie dam rady.

Dzięki Jacek za pomysł!

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=150924.0

http://stargazerslounge.com/topic/183600-arduino-sky-quality-meter-working/

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiesz już jaki będzie rozmiar tego pudełka ?

Jeszcze parę pomysłów i jak opakowanie od 50" Plazmy - zasłoni jednocześnie od najbliższych sodówek, taka dodatkowa funkcja gratis  :D

  • Like 4

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy w życiu :) Każdy z kolejnych pomysłów to tylko dodatkowy kawałek programu - nie zwiększa to objętości pudełka :D

Ja bym jednak Sky Quality Meterka wepchnął... molestujcie Łukasza - Większe pudełko - Więcej LP zasłoni :D

  • Like 1

Serdecznie pozdrawiam i kryształowego nieba życzę - Jacek  ?
TS T APO 90/600 z TSFLAT2 + Samyang 135 f2 ED z QHY183C + AS 60/240 z RC IMX290M + Canon 550D - sadzane na ZEQ25GT + Nikon 12x50 EX do podglądania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AstroHub jak sama nazwa wskazuje ma łączyć różne urządzenia, a nie zastępować :) Nie będzie odstępstw - będzie można podpiąć czujnik światła, ale nie będzie go w urządzeniu. Podobnie jak silników krokowych, opasek grzewczych czy czujników wilgotności. Rozmiary obudowy wynikają z potrzeb użytkowników - większość miejsca będzie zajmował hub USB oraz gniazda i obwody włączające 12V i sterujące PWM. Same móżdżki jaki widać - zmieszczą się w pudełku po zapałkach :)

  • Like 1

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mam jeden pomysł do zaproponowania do środka AstroHuba można dołożyć czujnik położenia taki jak LSM303D na I2C. Umożliwi on kontrolę poprawności położenia montażu.

Właśnie pracuję nad takim rozwiązaniem i jak skończę to chętnie udostępnię kod.

Mam uwagę do pomysłu z czujnikiem TSL237 jest to czujnik dający informację poprzez częstotliwość.  Podłącza się go poprzez przerwania INT. Ale jest on bardzo czuły i dla normalnego oświetlenia jest tak zajmujący że blokuje Arduino. Ja rozwiązałem to tak poprzez wyłącznik z fotorezystora.

 

Pozdrawiam

AWE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Andrzej za uwagi - możesz coś więcej napisać o tym pomiarze położenia? To będzie trochę zależało od tego, gdzie użytkownik umieści pudełko - czy na tubusie, czy na montażu na przykład. Jeśli na montażu to nie zmierzymy dokładnie położenia. Może lepiej taki czujnik dołączać na kabelku i niech każdy chętny go sobie umieści jak chce? Złącze I2C będzie wyprowadzone z urządzenia na zewnątrz.

Co do TSL237 to myślałem raczej o pomiarze "na żądanie" albo ewentualnie co kilka minut w czasie trwania sesji, a nie ciągłym. 

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do położenia myślałem o umieszczeniu na tubusie. Czujni ten mierzy wartość wektora grawitacji i wektora magnetycznego w trzech osiach X,Y,Z jest to 6 liczb, z tych liczb można określić kierunek w którym teleskop patrzy czyli azymut i elewację. Może to służyć do kontroli czy teleskop jest zaparkowany lub kontroli zgodności danych które dostarcza sterownik montażu z rzeczywistością. Zapobiega to np. uderzeniu w słup. Zauważyłem że jeśli coś się stanie z zasilaniem to EQMOD resetuje się tak że montaż patrzy na polarną wtedy następuje duża różnica z tym gdzie naprawdę znajduje się montaż.

Wydaje mi się że Arduino jest za słabe do takich obliczeń (szybkość i pamięć)  i lepiej by było aby to program dokonywał tych obliczeń (z poziomu komputera)

Co do TSL237 oświetlenie go jasnym światłem powoduje zawieszenie się Arduino, potrzebne jest zabezpieczenie.

Czy w wyprowadzeniu magistrali I2C przewidujesz 2 przewody (SCA i SCL) czy 4 (SCA,SCL, GND, 3.3V) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z I2C planuję gniazdo z czterema stykami, łącznie z zasilaniem 5V tak max do 1A. 

Co do obliczeń to też tak myślę, raczej większość rzeczy planuję przesyłać do komputera i tam dokonywać obliczeń.  Obecnie punkt rosy jest obliczany w Arduino i będę chyba to zmieniał i przeniosę do sterownika.

Z czujnikiem światła przemyślę sprawę i potestuję jak dojdzie paczuszka do mnie - dzięki za zwrócenie uwagi.

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może będzie pomocne:

Ja używam gniazd mikrofonowych taki jak:

http://sklep.avt.pl/gniazdo-mikrofon-meskie-nc812.html

kosztują 1,70 zł więc niedrogo ale są także 3,4,5,8 pinowe więc do wyboru i koloru

są także wtyczki

http://sklep.avt.pl/wtyk-mikrofonowy-zenski-nc802.html

w cenie 2,20 zł 

A są to skręcane złącza.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jolo jaki przewidujesz sposób podłączania silników krokowych do urządzenia ?

Będzie kompatybilny z poprzednimi wersjami Twoich fokuserów , przez gniazdo RJ45?

EQ6 , TS APO 115/800 , SW 80/400+DSI , Canon 500D , Canon 450D w trakcie MOD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, będą gniazdka DB9 Robofocusowe w założeniu.

Z pudełka na zewnątrz będą takie gniazdka dostępne:

  1. 2 gniazda wejście zasilania 12V 5.5mm - zabezpieczenie przed za dużym napięciem i zmianą polaryzacji plus bezpiecznik elektroniczny (topikowe i polimerowe nie potrafią zabezpieczyć elektroniki)
  2. 3 gniazdka wejściowe na czujniki DS1820 i DHT22 (prawdopodobnie jack 3.5mm)
  3. 1 gniazdko wejściowe USB B podłączone wewnątrz do huba USB
  4. 4 gniazdka wyjście 12V, sterowane, 5.5mm
  5. 1 gniazdko wyjście napięcie regulowane w opcji 0-12V albo 12-30V, sterowane, 5.5mm
  6. 4 gniazdka wyjście PWM, cinch
  7. 1 gniazdko wyjściowe magistrala I2C
  8. 2 gniazdka wyjściowe silniki krokowe, gniazdka żeńskie DB9
  9. 1 gniazdko wyjściowe silnik DC (np motofocuser synty), gniazdko RJ11 4 pin
  10. wyjścia z huba sztuk 5

jolo-astrojolo.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal * forumastronomiczne.pl * (2010-2023)