Skocz do zawartości

SW 14"


ignisdei

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 81
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najczęściej odpowiadający w tym temacie

Najczęściej odpowiadający w tym temacie

Dodane obrazy

okolice  Płońska

Meade LB 12?

Scopos 30, Meade UWA 18, Nagler 13T6, ES 11, Pentax XL 5.2 i XF 8.5, LVW 22 i 8, Orto 9,7,6,5

filtry Ultrablock, polaryzacyjny, OIII, H-beta i CLS

Cheshire, kolimator laserowy, Unihedron SQM-L

Nikon 12x50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz widać już czarno na białym, że ten 14?? SW to totalne nieporozumienie. 6800zł?

Waga tego SW 14?? to 32 + 50kg = 82kg. Waga GSO 16?? 25+33kg = 58kg. Inaczej mówiąc ? pomimo tego, że GSO jest aperturowo większy o 2??, jest mniejszy (Dobson wyraźnie mniejszy), jest lżejszy (SW o 41% cięższy), ma większą aperturę, sprawniejsze lustra. Różnica w cenie między SW 14?? a GSO 16?? to tylko 790zł. Szczerze mówiąc ? nie wiem kto kupi tego SW 14??. Wysokość Dobsona SW to 95cm ? do środka samochodu nie wejdzie, chyba, że będziemy się bawić w rozkręcanie. Dobson GSO to tylko 70cm wysokości, więc do samochodu spokojnie wejdzie. Zresztą widać to na zdjęciach (na stronie TE) jak siedzi w bagażniku Golfa IV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W opisie na stronie TS jest jakieś nieporozumienie - nie wierzę, że przy 18,5kg dobsona pod 12" tutaj jest 50kg. Czeski błąd, obstawiam, że 50kg może być wagą całości.

Swoją droga, niezły bajzel w tych opisach (taki urok nowinek). SW na swojej stronie podaje wagę OTA 23,5kg.

A dokładną cenę poznamy pewnie w styczniu (ponoć wtedy mają się pojawić "czternastki" w DO).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, najprawdopodobniej to jest błąd. W ogóle z tymi danymi to jest niezły bajzel. Dla przykładu Delta podaje, że waga tuby 12?? (pełnej) to 22,4kg ? prawda. 12?? krata ? 21kg, pewnie też prawda. Jednak już w wagach montażu jest bajzel ? w 12stce pełnej było to 17,5kg (na stronie Delty 16,5). Dla 12stki kraty podają 12,5kg pomimo tego, że powinno być więcej bo doszły boczne wzmocnienia. Na stronie TE podają 18,5kg co by się zgadzało.

Jeśli chodzi o 14??, to nie uwierzę, że jest tylko 2,5kg (12%) cięższa od składanej 12stki?  Samo lustro ma o 35% większą powierzchnie, a więc i odpowiednio większą wagę. Myślę, że waga może dochodzić do 30kg.

Teraz Dobson. Sama podstawa ma o 28% większą średnice, więc powierzchnia będzie o 64% większa. Jeśli sklejka jest grubsza niż w 12stce to waga dwóch kół podstawy będzie większa o więcej niż 64%. Wysokość większa o 25%. Myślę, że Dobson na pewno będzie ważył ponad 30kg.

Ja z niecierpliwością czekałem na 14?? od SW, ale byłem przekonany, że dla większych teleskopów zmodyfikują Dobsona, który już w 12stce był zbyt duży i nieporęczny. Teraz się okazuje, że zrobili wielkiego i nieporęcznego potwora. Rozumiałbym to, gdyby cena była na tyle dobra, żeby te wady usprawiedliwić, ale tutaj cenowo zbliżamy się już do ceny, za którą można mieć lżejszego i poręczniejszego GSO 16??.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz widać już czarno na białym, że ten 14?? SW to totalne nieporozumienie. 6800zł?

Waga tego SW 14?? to 32 + 50kg = 82kg. Waga GSO 16?? 25+33kg = 58kg. Inaczej mówiąc ? pomimo tego, że GSO jest aperturowo większy o 2??, jest mniejszy (Dobson wyraźnie mniejszy), jest lżejszy (SW o 41% cięższy), ma większą aperturę, sprawniejsze lustra. Różnica w cenie między SW 14?? a GSO 16?? to tylko 790zł. Szczerze mówiąc ? nie wiem kto kupi tego SW 14??. Wysokość Dobsona SW to 95cm ? do środka samochodu nie wejdzie, chyba, że będziemy się bawić w rozkręcanie. Dobson GSO to tylko 70cm wysokości, więc do samochodu spokojnie wejdzie. Zresztą widać to na zdjęciach (na stronie TE) jak siedzi w bagażniku Golfa IV.

Najpierw można by sprawdzić tutaj:

http://www.astrokrak.pl/product_info.php?products_id=1078

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz wygląda to bardziej optymistycznie ? 6000zł to taniej niż w TE (tego bym się nie spodziewał)!

Chociaż oczywiście dalej pojawiają się błędne dane (waga podstawy 12,5kg?).

No to już się robi 1600zł różnicy (W TE 1898?).

Tak czy inaczej swoją opinię o tym teleskopie podtrzymuje ? nie warto. Teleskop za drogi a Dobs za duży i ciężki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Exec, być może masz rację. Swego czasu napalałem się na tę czternastkę, bo z większych luster na rynku do wyboru był LB16 za 10K lub Taurus400 w podobnej cenie (GSO też pewnie był, ale wtedy o nim wtedy nie słyszałem). Tak czy inaczej, 6K może być w wielu przypadkach bardziej do przełknięcia niż 8K czy 10K. A pytanie, czy warto dołożyć 20-30% więcej i mieć dwa cale więcej zaczyna się w zasadzie od dylematu "co kupić: Synta 6 czy 8?"  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwierzak i Panasmaras: oboje macie rację ? to jest wg mnie bardzo dobra apertura i sam bym chciał mieć właśnie taką. Później kolejna apertura, która by mnie interesowała to 20??. ;)

Dlatego też tak czekałem na te czternastki. Miałem dwunastkę i wiem, jak bardzo tamten Dobs był nieporęczny. Dlatego uważałem, że bez dwóch zdań ? SW musi zmodyfikować swojego Dobsa przy większych teleskopach. 76cm wysokości było dużo, a w 14stce mamy prawie metr! Przecież samemu tego nie ma szans załadować do samochodu bez rozkręcania tego bydlaka. Może i cena byłaby ok, gdyby Dobson nie był większy niż ten od 16 calowego GSO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem na targach w Kolonii i widziałem tam i 14" i 16" SW i wtedy wydawało mi sie że dobs14"  jest taki sam co w !2" tylko szerższy

Wydaje mi sie że w tych opisach jest wiele błędów i należy poczekać na tzw."spis z natury"  bo coś mi tu nie pasuje

Tak na chłopski rozum przecież różnica w ogniskowych pomiędzy 12" a 14" to tylko 100mm !!!

Dysortografik

meade quartz 8'' lx drive

i Karliczek 20"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na chłopski rozum przecież różnica w ogniskowych pomiędzy 12" a 14" to tylko 100mm !!!

Piotrze, ale przesunięty środek ciężkości, który natychmiast wymaga zwiększenia wymiarów dobsa. Inna waga i wymiary celi, szkła itp. natychmiast powoduje inne zwymiarowanie i wytrzymałość dobsa dobsa. Niekiedy różnica 2-3 kg wagi samej tuby powoduje zwiększenie gabarytów podstawy o 15-20 %. To dużo. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- rozmiary, bo spoko da się bez problemu samemu wsadzić toto do auta

Nie zgodzę się. Dużo mniejszego Dobsona od 12stki nie dało się bez problemu wsadzić do samochodu. Przy Dobsonie z 14stki nie ma mowy o bezproblemowym załadunku do samochodu osobowego.

Exec- nie teleskop jest problemem, tylko samochód Ja osobiście (mam nadzieję) uzbieram sobie na niego.

Szczerze mówiąc wolałbym podobną aperturę (13??) w postaci wyraźnie tańszego, dużo mniejszego, dużo lżejszgo Columbusa.

Zwierzak ? większa średnica tuby wymaga zastosowania szerszych uchwytów a to wymaga zwiększenia średnicy podstawy Dobsona. Zresztą po zdjęciu na którym widać półeczkę na okulary widać, że Dobs w 14?? jest o wiele większy.

Generalnie może wyglądać na to jakbym był zafiksowany jeśli chodzi o wielkość Dobsa w 14??, ale to właśnie wielkość i nieporęczność 12?? była w moim przypadku głównym powodem sprzedaży tego teleskopu. Z tego co pamiętam Igni też z tego powodu pozbył się 12stki (sprzedał ją mi he he ;) ).

Nieporęczność tuby SW rozwiązał świetnie. Nieporęczność Dobsa ? tragicznie.  Wg mnie jeśli ktoś myśli o tym teleskopie jako sprzęcie, z którym będzie jeździł samochodem to jest to pomyłka. Chyba, że ten ktoś ma dostawczaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moim zdaniem właśnie taki pomysł na dobsa jest zupełnie w porządku. Zwróć uwagę, że dobs jest znakiem rozpoznawczym każdej marki (popatrz choćby na LB czy GSO), tak jak kształt kufla od razu powie, jakiego piwa należy weń nalać ;). Dlatego nie spodziewałbym się, że SW zmieni kształt dobsonów w najbliższym czasie.

Owszem, każdorazowy transport SW14 samochodem osobowym (za wyjątkiem dużych kombiaków i minivanów) będzie wymagał rozkręcania montażu, ale porównaj to do LB - owszem, montaż masz w jednym kawałku, ale OTA już w dwóch + sześć rurek. W SW więcej namęczysz się z montażem, ale za to rurę ustawisz w 10 sekund. Czas ustawienia telepa będzie ten sam...

edit:

Jeszcze odnośnie Columbusa - to jest o tyle inny przypadek, że nie jest to teleskop produkowany seryjnie, więc nie powinien być zestawiany w jednym szeregu z SW, LB itp. Wiesz, zawsze można spróbować zrobić teleskop samemu, a wtedy okaże się, że każdy telep kupiony od kogoś będzie x razy droższy i w ogóle nieopłacalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się. Dużo mniejszego Dobsona od 12stki nie dało się bez problemu wsadzić do samochodu. Przy Dobsonie z 14stki nie ma mowy o bezproblemowym załadunku do samochodu osobowego.

Szczerze mówiąc wolałbym podobną aperturę (13??) w postaci wyraźnie tańszego, dużo mniejszego, dużo lżejszgo Columbusa.

Generalnie może wyglądać na to jakbym był zafiksowany jeśli chodzi o wielkość Dobsa w 14??, ale to właśnie wielkość i nieporęczność 12?? była w moim przypadku głównym powodem sprzedaży tego teleskopu. Z tego co pamiętam Igni też z tego powodu pozbył się 12stki (sprzedał ją mi he he ;) ).

Nieporęczność tuby SW rozwiązał świetnie. Nieporęczność Dobsa ? tragicznie.  Wg mnie jeśli ktoś myśli o tym teleskopie jako sprzęcie, z którym będzie jeździł samochodem to jest to pomyłka. Chyba, że ten ktoś ma dostawczaka.

Cóż, trudno dyskutować z kimś, kto nie dopuszcza do siebie myśli, że nie wszystko jest produkowane dla niego. Nie mam dostawczaka, a mimo to teleskop mi wejdzie bez problemu. I nie będę potrzebować pomocy dziesięciu osób. Tak samo SW 12" jest dobrze skonstruowanym teleskopem, tyle tylko ze mającym ograniczenia. A ty traktujesz wszystko tylko pod swoim kątem. W każdym razie brakuje mi u ciebie podejścia typu "jak dla mnie" - wszystko generalizujesz , stawiając siebie w centrum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie..o czym wy gadacie....ja mam forda focusa kombi i pakuje do bagażnika LB16..podstawa plus dolna częśc tuby w pozycji pionowej..reszta obok w poziomie....i jeszcze jest miejsce na walizkę, pokrowiec.....JAKI DOSTAWCZAK....?????

Rozsuwana 12'' SW mieściła się całości !!!

może pociag od razu i szyny do miejscówki !!!...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panas, może i tak ? co kto lubi. Ja szczerze mówiąc po doświadczeniu z jednym dużym i ciężkim Dobsem mam dosyć.

Jeszcze odnośnie Columbusa - to jest o tyle inny przypadek, że nie jest to teleskop produkowany seryjnie, więc nie powinien być zestawiany w jednym szeregu z SW, LB itp. Wiesz, zawsze można spróbować zrobić teleskop samemu, a wtedy okaże się, że każdy telep kupiony od kogoś będzie x razy droższy i w ogóle nieopłacalny.

No przypadek inny, ale z drugiej strony jest to teleskop dostępny do kupienia. Wykładasz pieniądze i masz. Jest to istniejąca i warta rozważenia alternatywa.

Cóż, trudno dyskutować z kimś, kto nie dopuszcza do siebie myśli, że nie wszystko jest produkowane dla niego. Nie mam dostawczaka, a mimo to teleskop mi wejdzie bez problemu. I nie będę potrzebować pomocy dziesięciu osób. Tak samo SW 12" jest dobrze skonstruowanym teleskopem, tyle tylko ze mającym ograniczenia. A ty traktujesz wszystko tylko pod swoim kątem. W każdym razie brakuje mi u ciebie podejścia typu "jak dla mnie" - wszystko generalizujesz , stawiając siebie w centrum.

Oczywiście, że odnoszę wszystko do siebie. Chyba nie oczekujesz, że zacznę analizować czy ten teleskop jest dobry dla Jana Janowskiego z Sandomierza?

Od początku mówię, że nie podoba mi się(mi osobiście), że poszli w kierunku takiej konstrukcji Dobsona, która jest niepotrzebnie duża i ciężka. Rozumiem, gdyby cena to wynagradzała, ale tak nie jest.

Ludzie..o czym wy gadacie....ja mam forda focusa kombi i pakuje do bagażnika LB16..podstawa plus dolna częśc tuby w pozycji pionowej..reszta obok w poziomie....i jeszcze jest miejsce na walizkę, pokrowiec.....JAKI DOSTAWCZAK....??

LB 16?? i GSO 16?? mają niższe Dobsony

Rozsuwana 12'' SW mieściła się całości !!!

Focus ma metr wysokości w bagażniku? Jeśli tak to sorry, nie doceniłem wielkości kombiaków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem wyrażnie.....DOBS + DOLNA CZĘŚĆ RURY..która zdrowo wystaej ponad dobsa....

Dlaczego piszecie o tym że teleskop nie wchodzi do auta skoro auta i teleskopu nie widzieliscie na oczy ?????

A focus dużym autem nie jest....duże to jest volvo kombi albo mercedes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Rodom

Podejrzewam, że w LB16 wysokość dobs + rura z LG ledwo zbliża się do wyniku wysokości dobsa SW12 (jeśli się mylę, to mnie popraw).

Tak na marginesie, moje doświadczenie z SW12" (rozsuwanym) było takie: połączenie szerokiej podstawy dobsa z jego wysokością dało w sumie rozmiary graniczne do zmieszczenia podstawy telepa bez większego problemu w moim (średniej wielkości) aucie - na tylnym siedzeniu. Wyższy o kilkanaście centymetrów dobs uniemożliwiłby jego zapakowanie na stojąco, zaś szersza podstawa wykluczyłaby zapakowanie przez drzwi. Oczywiście można składać siedzenia, przesuwać, rozsuwać itp, ale czasem (szczególnie jak się jest wieczorem zmęczonym bieganiem za dwójką dzieci) chciałoby się mieć opcję "stoliczku nakryj się" lub przynajmniej maksymalnie doń zbliżoną :D

Dlatego podchodzę dość optymistycznie do SW14, gdyż złożona tuba na pewno zmieściłaby się w bagażniku, a rozkręcenie dobsa umożliwi bezproblemowe jego zapakowanie.

ps. tak, wiem... co za różnica składać siedzenia w aucie czy dobsa... ale biorąc pod uwagę standardową ciasnotę na parkingach, wolę składac dobsa w domu niż siedzenia w aucie na parkingu. Tak czy siak, niezależnie od tego ilu osobom przypasuje SW14 a ilu GSO16 czy LB16, można się cieszyć, że w tak zróżnicowanej ofercie każdy może łatwiej znaleźć cosik dla siebie.

@Felcia

dyskusja o "zmieszczalności" jest dość zasadna, bo w przypadku dużych newtonów na dobsonie mobilność ma kluczowe znaczenie (szczególnie dla mieszkańców miast, którzy muszą pokona trochę kilometrów zanim znajdą się pod ciemnym niebem).

Choć pewnie z boku taka rozmowa może wyglądać zabawnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja powiem tak, Oplem Corsą B przewiozę LB 12, stolik do obserwacji, walizkę z okularami itp i 3 osoby także wystarczy chcieć i wszystko się zmieści ;) ( żeby nie było: dobson z położoną na nim górną częścią tuby w bagażniku, siedzenia tylne nie mogą być zablokowane bo brakuje dosłownie 1 cm na podstawę dobsa, obok walizka, kratownica, na tylnym siedzeniu stoi "dolna" tuba, przed nią stoi stolik, jedyny minus to że 3ci osoba nie może się mocno opierać ale kto wozi 3 osoby na obserwy, zamiast 3ciej lepiej zabrać krzesełko ;)

ps. Corsa jest 3 drzwiowa :)

DO Extreme ED 10x50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że odnoszę wszystko do siebie. Chyba nie oczekujesz, że zacznę analizować czy ten teleskop jest dobry dla Jana Janowskiego z Sandomierza?

Od początku mówię, że nie podoba mi się(mi osobiście), że poszli w kierunku takiej konstrukcji Dobsona, która jest niepotrzebnie duża i ciężka. Rozumiem, gdyby cena to wynagradzała, ale tak nie jest.

Ale nie każdy ma jakiegoś małego gównianego kaszlaka. A ty sugerujesz, że trzeba mieć co najmniej Tira, co jest zwykłą głupotą. Potrzebną wysokość ma tak dużo aut, że w ogóle nie ma co ich wymieniać. Dlatego generalizując pod swoim kątem po prostu wprowadzasz innych w błąd. Trzeba czasem mieć troszkę wyobraźni w doborze argumentów.

A ta "niepotrzebnie ciężka" konstrukcja Dobsona o dziwo wytrzyma ciężar każdego okulara podczas obserwacji w pobliżu horyzontu. LB niekoniecznie, bo przy kątach rzędu 30 stopni z np. Scoposem opada pod swoim ciężarem. Stabilność, niewrażliwość na trącenia, wiatr itd. też ma swoje znaczenie. Można tego nie dostrzegać, ale proszę umieć się podpisać pod takim postem "Ślepy" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie każdy ma jakiegoś małego gównianego kaszlaka. A ty sugerujesz, że trzeba mieć co najmniej Tira, co jest zwykłą głupotą.

Nie wiem, czy Ty próbujesz mnie obrazić?

Zwykłą głupotą jest wkładanie w czyjeś usta rzeczy, których ten ktoś nie powiedział, a następnie wyśmiewanie głupoty wyimaginowanych ?argumentów?.

Potrzebną wysokość ma tak dużo aut, że w ogóle nie ma co ich wymieniać. Dlatego generalizując pod swoim kątem po prostu wprowadzasz innych w błąd. Trzeba czasem mieć troszkę wyobraźni w doborze argumentów.

To proszę bardzo wymień trzy zwyczajne (średniej klasy) samochody, które mają metr wysokości w środku.

A ta "niepotrzebnie ciężka" konstrukcja Dobsona o dziwo wytrzyma ciężar każdego okulara podczas obserwacji w pobliżu horyzontu.

Konstrukcje typu Taurus też to potrafią przy czym są o wiele mniejsze i lżejsze. Synta nie będzie opadała, z ciężkim okularem w pobliżu horyzontu, kiedy mocniej dokręcisz rączki. Mocno dokręcone będą w pozycji bliższych zenitu sprawiały, że teleskopem będzie się ciężko i trzeba je będzie odkręcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lidko, proszę daruj sobie ten zbyt emocjonalny i personalny ton. Przecież można to samo wyrazić dużo spokojniej i bez angażowania swoich i czyichś emocji.

Exec najwyraźniej jest eswuczternastosceptykiem i nie widzę problemu, żeby tego nie uszanować. Tym bardziej, że ma swoje doświadczenie z (niewiele?) mniejszym teleskopem o niemal identycznej konstrukcji.

Przypomnę, że rozmawiamy o sprzęcie, który jeszcze nie zdążył trafić do żadnego sklepu w Polsce (chyba, że w Astrokraku ten teleskop jest nie tylko wirtualnie). Ktoś z naszego grona na pewno w najbliższym czasie go kupi lub przynajmniej wnikliwie obejrzy (jeśli się pojawi w gdańskiej Delcie, to możecie liczyć na moją relację). Wtedy będzie czas na sprostowanie pewnych rzeczy (i być może własnego spojrzenia na SW14). Zakładam, że ogromna większość z nas (jeśli nie wszyscy) to ludzie otwarci i nie bojący się zrewidować po czasie swojego spojrzenia na jakąś rzecz - tym bardziej tak błahą jak wymiary i waga jakiejś "lupy na dopsonie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.

© Robert Twarogal 2010-2024