Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Wcześniej pokazywałem i pytałem o poszczególne części układu zasilania - teraz mam nadzieję to kompletny schemat oczywiście w zakresie zasilania.

  1. Źródło to 12VDC z pomiarem pobieranego prądu przez ACS711.
  2. Przetwornica Step-down w oparciu o LM2596 do zasilania głównie części logicznej Arduino i innych komponentów oraz w przyszłości komputera mini MODECOM (dlatego moce tego układu to 3A)
  3. Przetwornica Step-Up w oparciu o XL6009 z regulacją napięcia dla potrzeb uzyskania 13.5V dla ATIKA 383L
  4. Sterownik IR4426 i dwa tranzystory MOSFET IR7416 do obsługi wyjść PWM dla grzałek (kontrolowane przez Arduino)
  5. Dwa czyste wyjścia 12VDC

Jak zwykle proszę doświadczonych kolegów o rzut oka na poniższe założenia. Starałem się mocno trzymać DataSheet'ów. Kolejny etap to ponowne podejście pod HUB'a

Power.thumb.jpg.b5500eae891a052d76ed8f00081ea524.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dnia 3.06.2017 o 00:15, rafalt73 napisał:

Jolo, w Twoim AstroLinku widzę, że dałeś jeszcze rezystor po stronie drenu, czemu?

Oj, umknęło mi to pytanie. Daję żeby nie "wisiał" w powietrzu, kiedy nie jest obciążony. Jak do takiego wiszącego wyjścia PWM przy 31kHz podłączyłem oscyloskop, to cuda się tam działy przez to chyba, że kluczowana była dość spora pojemność wewnętrzna MOSFETa. Jest też miejsce na diody zabezpieczające, choć niby w stosowanych przeze mnie tranzystorach już są. Tylko wiesz - to jest na zasadzie nadmiarowej - żeby na PCB było miejsce. W finalnej wersji może niekoniecznie wszystkie elementy będą montowane. 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Kolejne pytanie z serii - "jak sądzicie..."

Poniżej układ komunikacji szeregowej w oparciu o standardowy układ FT232RL. Schemat powstał na podstawie Data Sheet'u http://www.mouser.com/ds/2/163/DS_FT232R-11534.pdf więc chyba nie za wiele można było schrzanić, ale.... (zawsze jest jakieś "ale" 3:)) czy trzy piny FT232RL to jest TXD, RXD i DTR wystarczą do pełnej komunikacji z arduino (nic lepszego nie znalazłem w sieci)

Jak zwykle z góry dziękuję

FT232RL.thumb.jpg.d93162a1fc7f872c124e2da9a5911d01.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tak to u mnie działa i styka - dwa do komunikacji, DTR do resetu. 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Zamieszczam drugi arkusz schematu zawierający mikrokontroler Arduino Nano, układ TF232 do komunikacji szeregowej z komputerem poprzez HUB'a oraz układ kontroli silnika focusera na bazie najprostszego mostka H L293D. Kolejny schemat będzie ostatnim - HUB USB TUSB4041I

MCU.thumb.jpg.fbfd65bb5a142d90a523c52437ae2331.jpg

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Skoro i tak będziesz miał zewnętrzny konwerter RS232, to może zastosuj moduł Arduino Mini Pro - on nie ma konwertera, a oprócz tego jest wszystko co trzeba. Tylko RST z DTR musisz podpiąć przez układ RC (zobacz np na schemacie Arduino Nano jak jest podpięty - szeregowo kondensator 100nF, a od strony kontrolera 10k do +5V).

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, jolo napisał:

Skoro i tak będziesz miał zewnętrzny konwerter RS232, to może zastosuj moduł Arduino Mini Pro - on nie ma konwertera, a oprócz tego jest wszystko co trzeba. Tylko RST z DTR musisz podpiąć przez układ RC (zobacz np na schemacie Arduino Nano jak jest podpięty - szeregowo kondensator 100nF, a od strony kontrolera 10k do +5V).

Myślałem o Arduino Mini ale zdecydowałem się na Nano z banalnego powodu....nie mam modelu FootPrintu w KiCad (i nie mam już siły sam tego malować) Crazy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Hmhmhm, bo z Nano jest jeszcze jeden mały problem - pin TEST w FT232 nie jest podpięty do masy i przez to ważna jest kolejność podłączenia zasilania - https://ketturi.kapsi.fi/2014/04/how-to-fix-moody-arduino-nano/ . Przed wlutowaniem Nano warto zewrzeć pin TEST z sąsiednią masą (26 i 25) żeby nie mieć kłopotów z wykrywaniem.

PS - DTR z RST i tak musisz połączyć przez 100nF i 10k do +5V. 

PS2 - podobno w niektórych Nano już TEST jest spięty do masy - będziesz musiał u siebie sprawdzić :)  

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, jolo napisał:

Hmhmhm, bo z Nano jest jeszcze jeden mały problem - pin TEST w FT232 nie jest podpięty do masy i przez to ważna jest kolejność podłączenia zasilania - https://ketturi.kapsi.fi/2014/04/how-to-fix-moody-arduino-nano/ . Przed wlutowaniem Nano warto zewrzeć pin TEST z sąsiednią masą (26 i 25) żeby nie mieć kłopotów z wykrywaniem.

PS - DTR z RST i tak musisz połączyć przez 100nF i 10k do +5V. 

OK...ale czy w moim przypadku też to ma znaczenie? To znaczy ja podłączam własny FT232RL do Nano poprzez piny TX/RX a Piny TEST i GND mam połączone tak jak w materiale który podlinkowałeś. Czyli de facto będę miał dwa kontrolery FT232: jeden "orygilanlny" zintegrowano z Nano (odpowiada za komunikację poprzez USB Mini) oraz drugi (mój wlutowany osobno) - to za pomocą tego drugiego będę komunikował Arduino Nano z komputerem poprzez HUB TUSB4041I

ps. dzięki za podpowiedź co do podłączenia DTR z RST

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

No tak, to nie będzie miało znaczenia O:) Tylko dodaj te dwa elementy do resetu i powinno być ok :) 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy mógłby mi ktoś pomóc rozszyfrować o co chodzi z tymi uziemieniami (nie rozumiem co oznaczają te "widełki" podpięte pod obudowę gniazda USB). Standardowe uziemienie GND to OK podpinam pod minus ale to drugie?

GniazdoUSB.jpg.de4017567b2e5725eee13af302009309.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, rafalt73 napisał:

Czy mógłby mi ktoś pomóc rozszyfrować o co chodzi z tymi uziemieniami (nie rozumiem co oznaczają te "widełki" podpięte pod obudowę gniazda USB). Standardowe uziemienie GND to OK podpinam pod minus ale to drugie?

GniazdoUSB.jpg.de4017567b2e5725eee13af302009309.jpg

Jest to masa do obudowy jeśli jest metalowa. Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, Energetyk napisał:

Jest to masa do obudowy jeśli jest metalowa. Pozdrawiam

Dzięki. OK a jeśli moja obudowa jest plastikowa to jak to podłączyć?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, rafalt73 napisał:

Dzięki. OK a jeśli moja obudowa jest plastikowa to jak to podłączyć?

 

Ogólnie te piny służą do ekranowania. Jeśli obudowę masz plastikową, możesz to podłączyć pod jakiś ekran (nie wiem jak wygląda reszta urządzenia). W przypadku, gdy nie ma tam nic takiego to pozostawiasz bez podłączenia.

usb.jpg

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Rafał przeczytaj PW - chyba nie odebrałeś. Masz tam mały błąd w schemacie. 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
56 minut temu, jolo napisał:

Rafał przeczytaj PW - chyba nie odebrałeś. Masz tam mały błąd w schemacie. 

Łukasz, bardzo dziękuję za wyłapanie błędu. Nie mogę już edytować tamtego postu (ID: 72) dlatego ponownie wklejam poprawiony schemat. Poprawka dotyczy połączenia PIN2 (FT232RL) z PIN3 (Arduino) - kondensator 0.1uF jest teraz szeregowo włączony w sygnał pomiędzy urządzeniami

MCU.thumb.jpg.02eda987d9dc17d1ded3847f58c7b225.jpg

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A teraz Creme de'la Creme czyli HUB USB. Na razie 4 porty w oparciu o TUSB4041I. Następny w kolejce będzie HUB 2 porty w oparciu o TUSB4020

TUSB4041I.thumb.jpg.4292e161626703157320e92a7388aaec.jpg

TUSB4041I_power.thumb.jpg.ee3144d3beb3ed6c31efe7ffa1f7784d.jpg

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

HUB USB 5 Portów 480Mbps dla potrzeb Astro-pudełka

Poszło mi szybciej niż się spodziewałem. Na początku tego wątku szukałem rozwiązania, które pozwoliłoby mi zaimplementować do astropudełka HUB'a z pięcioma portami USB. Niestety nie znalazłem na rynku chipa  obsługującego 5 portów. Jest albo 2 albo 4 albo 7 portów. Pierwotnie wybór padł na TUSB2077a, niestety ten HUB pracuje tylko na szybkości Full Speed czyli 12Mbps. Biorąc pod uwagę przyszłe potrzeby (np obsługi kamery CMOS) zdecydowałem się na HUB'a pracującego z prędkością Hi Speed czyli 480 Mbps. Ponieważ nie HUB'ów 5-portowych 480 Mbps wybór padł na kombinację dwóch chipów TUSB4041I oraz TUSB4020BI.

  1. Poprzedni schemat uległ małej modyfikacji - usunąłem cztery rezystory podciągające pull-up 4.7K zainstalowane na liniach OverCurrent. Brak tych rezystorów powoduje dezaktywację funkcji ładowania przez USB (ta funkcja nie jest mi potrzebna)
  2. Układ zasilania 1.1V (zasilanie rdzenia chip'ów) oraz 3.3V jest wspólny dla obu HUB-ów. Wydajność prądowa to 1.5A wydaje mi się więc że powinno być OK

Jeśli ktoś znalazłby trochę czasu na przegląd to proszę o zwrócenie uwagi na połączenie portu UPSTREAM TUSB4020BI z portem DOWNSTREAM (nr 4 ) HUB'a TUSB4041I. Reszta wydaje mi się OK

BARDZO PROSZĘ O WASZE UWAGI I KOMENTARZE

TUSB4041I

TUSB4041I.thumb.jpg.c72a7a937805230a63bfad878a23a628.jpg

TUSB4020BI

TUSB4020BI.thumb.jpg.66af6b14b1ed8cab3d19b6202ac0901d.jpg

Zasilanie HUB USB

TUSB_Power.thumb.jpg.292d6003334642f48bd88375d0d75ddc.jpg

 

 

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Trzymam kciuki! Ja tam nie widzę nic podejrzanego, ale wyjdzie w praniu. A gdzie zaopatrzysz się w układy?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, jolo napisał:

Trzymam kciuki! Ja tam nie widzę nic podejrzanego, ale wyjdzie w praniu. A gdzie zaopatrzysz się w układy?

Nie widzę innego sklepu, który może dostarczyć wszystkie części jak MOUSER Electronics.

ps. Będę jeszcze sprawdzał linia po linii i zgodność z DataSheet-ami no i zastanawiam się czy nie dać czegoś mocniejszego w układzie zasilania 5V. Teraz ma LM2596 3A, ale widzę na stronie Texas Instruments że mają ogromną mnogość innych układów o znacznie wyższych wydajnościach prądowych. Proste układy obsługują nawet to 8A

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Czy koś ma jakieś doświadczenia w lutowaniu takich elementów? Poniższy układ ma rozmiary 5x5 mm a szerokość pin 0.35 mm! Poza tym PIN widoczny jest nie tylko na zewnętrznej krawędzi układu ale również na jego spodzie - czy spodnią powierzchnię też trzeba lutować ??? Te rozmiary budzą moje obawy co do ręcznego lutowania :(

TPS74801.jpg.2e5d3b267eaaea8bce7bef7c2072aec0.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, rafalt73 napisał:

Czy koś ma jakieś doświadczenia w lutowaniu takich elementów? Poniższy układ ma rozmiary 5x5 mm a szerokość pin 0.35 mm! Poza tym PIN widoczny jest nie tylko na zewnętrznej krawędzi układu ale również na jego spodzie - czy spodnią powierzchnię też trzeba lutować ??? Te rozmiary budzą moje obawy co do ręcznego lutowania :(

Rafał - pani ginekolog lub młodociana złodziejka - małe sprawne paluszki ;) Albo rozgrzej układ i połóż szybko na płytce, sam się wlutuje....

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Jacek E. napisał:

Rafał - pani ginekolog lub młodociana złodziejka - małe sprawne paluszki ;) Albo rozgrzej układ i połóż szybko na płytce, sam się wlutuje....

To pierwsze brzmi znacznie lepiej :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy, co to za układ. Najlepiej to przylutować hot-airem, ręcznie grotem możesz mieć słabe połączenia na padach, a do tego centralna masa będzie nie podłączona i układ może się dużo bardziej grzać w zależności od poboru prądu.

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Iluvatar napisał:

Wszystko zależy, co to za układ. Najlepiej to przylutować hot-airem, ręcznie grotem możesz mieć słabe połączenia na padach, a do tego centralna masa będzie nie podłączona i układ może się dużo bardziej grzać w zależności od poboru prądu.

Nagrzewając cały układ ???

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, rafalt73 napisał:

Nagrzewając cały układ ???

No kurde - ja to się jednak znam a Tobie kobitki w głowie ;) Rozgrzać i rzucić na płytkę reszta zrobi się sama ;)

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, Iluvatar napisał:

Wszystko zależy, co to za układ. Najlepiej to przylutować hot-airem, ręcznie grotem możesz mieć słabe połączenia na padach, a do tego centralna masa będzie nie podłączona i układ może się dużo bardziej grzać w zależności od poboru prądu.

@Iluvatar masz rację, znalazłem na YouTube filmik jak to zrobić z wykorzystaniem pasty lutowniczej i gorącego powietrza.

https://youtu.be/M_rO6oPVsws?t=559

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nie tyle rozgrzewając układ, co jednocześnie płytkę i układ. Sam chip ma zbyt małą pojemność cieplną, żeby po przyłożeniu na płytkę wszystko się zlutowało.
Poza tym pasta lutownicza nie jest konieczna, wystarczy nanieść odpowiednią ilość cyny na pady na płytce, trochę topnika w żelu, położyć układ i gitara: https://www.youtube.com/watch?v=c_Qt5CtUlqY
Oczywiście trzeba też pamiętać, żeby pod takim układem rozłożyć kilka VIAsów na tylną warstwę z poligonem masy w celu odprowadzania ciepła.

  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Przechodzę powoli do projektowania PCB i zaczynam od najgorszego czyli HUB'a. Jest sporo wytycznych w DataSheet. Chce zacząć od ścieżęk gniazd USB i jest jeden punkt w wytycznych którego nie rozumiem. Dodam, że ścieżki DP i DM biegną od gniazda do Chipa bez żadnych elementów na swojej drodze. O co chodzi z tą impedancją??? Czy to chodzi o grubość ścieżek, np tak żeby impedancja między nimi nie przekraczała 90 ohm??? Nie mam pojęcia...

DPDM.jpg.55c72f2062d26b48cd1a81779f2af1b8.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy pliki cookies w Twoim systemie by zwęszyć funkcjonalność strony. Możesz przeczytać i zmienić ustawienia ciasteczek , lub możesz kontynuować, jeśli uznajesz stan obecny za satysfakcjonujący.

© Robert Twarogal, forumastronomiczne.pl (2010-2018)